Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-06-2025
INFRASTRUKTURA
Szybciej z Brodnicy w obydwu kierunkach. Rewitalizacja czas start
fot. Włodzimierz Wysocki (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Wraz z letnią korektą rozkładu jazdy rozpoczynają się prace na liniach kolejowych nr 33 i 208, na odcinkach tworzących ciąg Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – Rypin. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu w wielu relacjach, jak również zapewnienie możliwości przywrócenia ruchu regionalnego do Rypina.

Chociaż regionalny transport kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim pozostawia w wielu miejscach dużo do życzenia, najbliższe lata powinny przynieść duże zmiany na lepsze. Przypomnijmy, że już w tym roku po wielu latach wrócą pociągi do Ciechocinka, co będzie możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowej nr 245, łączącej popularne nadwiślańskie uzdrowisko z Aleksandrowem Kujawskim na linii kolejowej nr 18 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem. Pociągi regionalne powrócą także na trasę łączącą Laskowice z Wierzchucinem, a także – co być może najistotniejsze – do Rypina, liczącego ponad 15 tys. mieszkańców miasta powiatowego we wschodniej części regionu.

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, PKP Polskie Linie Kolejowe w związku z reaktywacją połączeń regionalnych do Rypina ogłosiły na początku kwietnia przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku osobowego w Brodnicy, co umożliwi poprawę obsługi liczącego 28 tys. mieszkańców miasta wraz z wydłużeniem relacji pociągów, które obecnie kończą tu bieg. Wówczas wskazywano na nazwę Brodnica Fabryczna, choć dziś zarządca krajowej infrastruktury kolejowej mówi o Brodnicy Południowej. Co ważniejsze, linie kolejowe nr 208 i 33, tworzące ciąg Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – Rypin, przejdą rewitalizację, która wraz z letnią zmianą rozkładu jazdy właśnie się rozpoczęła.

– Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej na liniach o znaczeniu regionalnym ma istotne znaczenie dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Dla wielu z nich pociąg jest jedyną szansą na dotarcie do pracy, szkoły czy lekarza. Teraz przyszedł czas na trasę łączącą Rypin, Brodnicę i Jabłonowo Pomorskie – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy. Jak informują PKP PLK, po zakończeniu realizacji wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły pokonać cały ciąg z prędkością 120 km/h. Dziś z Rypina do Brodnicy można jeździć z prędkością 80 km/h, natomiast na odcinku z Brodnicy do Jabłonowa Pomorskiego tylko 60 km/h. Zakres prac jest szeroki.

Pomiędzy Rypinem a Brodnicą zaplanowano wymianę szyn i podkładów oraz naprawę 32 obiektów inżynieryjnych, a także uzupełnienie podsypki tłuczniowej, wyregulowanie torowiska, przebudowę peronu na przystanku osobowym Kretki i modernizację 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Z kolei na odcinku łączącym Brodnicę z Jabłonowem Pomorskim zaplanowano wymianę szyny i podkładów oraz naprawę 41 obiektów inżynieryjnych, a także modernizację 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz naprawę peronów wraz z dojściami w Brodnicy, Konojadach i Najmowie. Według PKP PLK wszystkie prace umożliwią skrócenie czasu przejazdu aż o 15 minut w stosunku do hipotetycznej sytuacji, w której nie zostałyby one wykonane. Wykonawcą inwestycji jest spółka należąca do PKP PLK, czyli Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska.

Wartość netto kontraktu opiewa na blisko 115 mln zł, co w stosunku do efektów jest stosunkowo niedużą kwotą. Trzeba tu jednak podkreślić, że w ramach osobnego zadania o wartości netto ponad 40 mln zł realizowana jest odbudowa stacji kolejowej Rypin, zdegradowanej w przeszłości do przystanku osobowego. Pociągi regionalne do Rypina będą mogły powrócić już w przyszłym roku w grudniu. Warto dodać, że od 2016 roku Rypin jest obsługiwany przez pociąg TLK Flisak, który od czerwca do grudnia bieżącego roku będzie na fragmencie Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz zastępowany przez autobusy. Zastępcza komunikacja autobusowa czeka również pasażerów Arrivy na odcinku Brodnica – Jabłonowo Pomorskie.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Infrastruktura

Linia Katowice – granica państwa. Spółka CPK współpracuje z gminami

Infrastruktura

Jak Dolny Śląsk, to Koleje Dolnośląskie. Odbudowa i inwestycje w regionie

Infrastruktura

Zobacz również:

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Infrastruktura

Obligacje Kolej Plus. 1,2 mld zł dla PKP PLK

Mikołaj Kobryński 25 kwietnia 2025

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Infrastruktura

Oferty na rewitalizację fragmentu Nadodrzanki. Jest drogo

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2025

Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 w Małopolsce. Są oferty

Infrastruktura

Linia Katowice – granica państwa. Spółka CPK współpracuje z gminami

Infrastruktura

Jak Dolny Śląsk, to Koleje Dolnośląskie. Odbudowa i inwestycje w regionie

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5