Wraz z letnią korektą rozkładu jazdy rozpoczynają się prace na liniach kolejowych nr 33 i 208, na odcinkach tworzących ciąg Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – Rypin. Efektem inwestycji będzie skrócenie czasu przejazdu w wielu relacjach, jak również zapewnienie możliwości przywrócenia ruchu regionalnego do Rypina.
Chociaż regionalny transport kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim pozostawia w wielu miejscach dużo do życzenia, najbliższe lata powinny przynieść duże zmiany na lepsze. Przypomnijmy, że już w tym roku po wielu latach wrócą pociągi do Ciechocinka, co będzie możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowej nr 245, łączącej popularne nadwiślańskie uzdrowisko z Aleksandrowem Kujawskim na linii kolejowej nr 18 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem.
Pociągi regionalne powrócą także na trasę łączącą Laskowice z Wierzchucinem, a także – co być może najistotniejsze – do Rypina, liczącego ponad 15 tys. mieszkańców miasta powiatowego we wschodniej części regionu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, PKP Polskie Linie Kolejowe w związku z reaktywacją połączeń regionalnych do Rypina ogłosiły na początku kwietnia
przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku osobowego w Brodnicy, co umożliwi poprawę obsługi liczącego 28 tys. mieszkańców miasta wraz z wydłużeniem relacji pociągów, które obecnie kończą tu bieg. Wówczas wskazywano na nazwę Brodnica Fabryczna, choć dziś zarządca krajowej infrastruktury kolejowej mówi o Brodnicy Południowej. Co ważniejsze, linie kolejowe nr 208 i 33, tworzące ciąg Jabłonowo Pomorskie – Brodnica – Rypin, przejdą rewitalizację, która wraz z letnią zmianą rozkładu jazdy właśnie się rozpoczęła.
– Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej na liniach o znaczeniu regionalnym ma istotne znaczenie dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Dla wielu z nich pociąg jest jedyną szansą na dotarcie do pracy, szkoły czy lekarza. Teraz przyszedł czas na trasę łączącą Rypin, Brodnicę i Jabłonowo Pomorskie – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy. Jak informują PKP PLK, po zakończeniu realizacji wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły pokonać cały ciąg z prędkością 120 km/h. Dziś z Rypina do Brodnicy można jeździć z prędkością 80 km/h, natomiast na odcinku z Brodnicy do Jabłonowa Pomorskiego tylko 60 km/h. Zakres prac jest szeroki.
Pomiędzy Rypinem a Brodnicą zaplanowano wymianę szyn i podkładów oraz naprawę 32 obiektów inżynieryjnych, a także uzupełnienie podsypki tłuczniowej, wyregulowanie torowiska, przebudowę peronu na przystanku osobowym Kretki i modernizację 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Z kolei na odcinku łączącym Brodnicę z Jabłonowem Pomorskim zaplanowano wymianę szyny i podkładów oraz naprawę 41 obiektów inżynieryjnych, a także modernizację 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz naprawę peronów wraz z dojściami w Brodnicy, Konojadach i Najmowie. Według PKP PLK wszystkie prace umożliwią skrócenie czasu przejazdu aż o 15 minut w stosunku do hipotetycznej sytuacji, w której nie zostałyby one wykonane. Wykonawcą inwestycji jest spółka należąca do PKP PLK, czyli Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe z Gdańska.
Wartość netto kontraktu opiewa na blisko 115 mln zł, co w stosunku do efektów jest stosunkowo niedużą kwotą. Trzeba tu jednak podkreślić, że w ramach osobnego zadania o wartości netto ponad 40 mln zł realizowana jest
odbudowa stacji kolejowej Rypin, zdegradowanej w przeszłości do przystanku osobowego. Pociągi regionalne do Rypina będą mogły powrócić już w przyszłym roku w grudniu. Warto dodać, że od 2016 roku Rypin jest obsługiwany przez pociąg TLK Flisak, który od czerwca do grudnia bieżącego roku będzie na fragmencie Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz zastępowany przez autobusy. Zastępcza komunikacja autobusowa czeka również pasażerów Arrivy na odcinku Brodnica – Jabłonowo Pomorskie.